Etik Kurallar

​​A-Faaliyetlere Yönelik Etik Davranış Kuralları

  • Hak ve hukuka uyum esastır.
  • Ayrımcılık (cinsiyet, dil, din, ırk, mezhep vb.) yapılmaz.
  • Özel hayata ve kişisel tercihlere saygı duyulur.
  • Faaliyetlerde devamlılık ve güncellik gözetilir.
  • İlişkilerde insan sevgisi, nezaket ve saygı esastır.
  • Yetki ve sorumluluklar, iş tanımları ve iş dağılımları yoruma açık olmayacak şekilde tutarlı, açık ve yazılı olması esastır.
  • Hesap verebilirlik, hesap sorulabilirliğin ön koşuludur.
  • Yapılan faaliyetlerle ilgili sorgulama ve sorgulanabilirlik esastır.

B- Yönetime Yönelik Etik Davranış Kuralları

  • Yönetimde tarafsızlık ilkesi ve adil yaklaşım esastır.
  • Kararların tarafsız ve bağımsız alınması sağlanır.
  • Faaliyetlerde ve kararlarda katılımcı bir yaklaşım izlenir.
  • Çıkar çatışmaları, kişisel ve özel menfaatler önlenir.
  • Emek ve bilgi sahibinin haklarına saygı duyulur.
  • Başarılı çalışmalar performansa göre takdir edilir.
  • Yöneticiler personele yaptıkları işlerde destek verir ve sorumluluğunu paylaşır.
  • Faaliyetlere ve hizmetlere katkı sağlamayan personele ilişkin her türlü yapıcı önlem alınır.
  • Meslek taassuplarına zemin hazırlanmaz ve meslek taassubu yapılmaz.
  • Yöneticiler bakanlık birimlerine kurumsal kültürün geliştirilmesi konusunda örnek olur.
  • Yöneticiler tüm paydaşları ile iyi ilişkiler kurar.
  • Yönetimde tarafsızlık ilkesi ve adil yaklaşım esastır.
  • Kararların tarafsız ve bağımsız alınması sağlanır.
  • Bilimsel etik kurallara uyulmasına dikkat edilir.
  • Geliştirilen bilim ve teknolojinin gerekli kurallara uyularak kamuoyuna etkin bir şekilde aktarılmasına önem verilir.
  • Her kademedeki çalışanın düşüncelerini özgürce söyleyebildiği ve dikkate alındığı bir çalışma ortamı vardır.
  • Yöneticiler ve çalışanlar birbirlerini sonuna kadar dinler.
  • Yöneticiler ve çalışanlar birbirlerine güvenir.
  • Çalışanlara önyargılı yaklaşılmaz ve kendini gösterebilme fırsatı verilir.
  • Kurum çalışanları için motivasyon artırıcı çalışmalar yapılır.
  • Ülke kaynakları israf edilmeden kullanılır.
  • Kamu malları ve kaynakları, kamu yararı ve hizmet gerekleri dışında kullanılamaz.
  • Kurumlarının amaç ve politikalarına uygun olmayan işlem veya eylemleri engellemek için görev ve yetkilerinin gerektirdiği önlemler zamanında alınır.
  • Yöneticiler, yetkisi içindeki personelin yolsuzluk yapmasını önlemek için gerekli tedbirleri alırlar. Bu tedbirler; yasal ve idari düzenlemeleri uygulamayı, eğitim ve bilgilendirme konusunda uygun çalışmalar yapmayı, personelinin karşı karşıya kaldığı mali ve diğer zorluklar konusunda dikkatli davranmayı ve kişisel davranışlarıyla personeline örnek olmayı kapsar.
  • Yöneticiler için personeline etik davranış ilkeleri konusunda uygun eğitimi sağlamak, bu ilkelere uyulup uyulmadığını gözetlemek, geliriyle bağdaşmayan yaşantısını izlemek ve etik davranış konusunda rehberlik etmelidir. 

C- Çalışanlara Yönelik Etik Davranış Kuralları

  • Personel kendi sorumluluklarını bilir ve gereğini zamanında hakkıyla yerine getirir.
  • Mesai kavramına azami özen gösterilir.
  • Çalışanlar arasındaki ilişkilerde iyi niyet esastır.
  • Çalışanlar birbirleriyle işbirliğine ve bilgi paylaşımına açıktır.
  • Çalışanlar hiyerarşik kademeleri izleyerek gerektiğinde en üst kademe ile iletişim kurabilirler.
  • Çalışanların yanlışlıklarını ve eksikliklerini düzeltmeleri konusunda yapıcı yaklaşım gösterilir.
  • Çalışanların eşit şartlarda kişisel/mesleki gelişimi ve eğitimi sağlanır.
  • Kariyer gelişiminde ve terfilerde liyakata uyum esastır.
  • Motivasyon artırıcı çalışmalar yapılır.
  • Çalışanların performansı ödüllendirilir.
  • Çalışanlar görev ve yetkilerini menfaat sağlamak amacıyla kullanılmazlar
  • Çalışanlar çalıştıkları kurum veya kuruluşun amaçlarına ve misyonuna uygun davranırlar. Ülkenin çıkarları, toplumun refahı ve kurumlarının hizmet idealleri doğrultusunda hareket ederler.
  • Çalışanlar görevlerini yerine getirirken yetkilerini aşarak çalıştıkları kurumlarını bağlayıcı açıklama, taahhüt, vaat veya girişimlerde bulunamazlar, aldatıcı ve gerçek dışı beyanat veremezler.
  • Çalışanlar kişisel çıkarları için diğer çalışanların zarar göreceği davranışlarda bulunmazlar.
  • Çalışanlar birbirlerine önyargılı yaklaşmaz
  • Çalışanlar, kendilerini ön plana çıkarmak için diğer çalışma arkadaşlarını küçük düşürecek davranışlarda bulunmazlar
  • Çalışanlar birbirlerine psikolojik şiddet, psikolojik taciz, vb. (mobbing) yapmaz
  • Çalışanlar arasında emeğe ve fikri haklara saygı duyma esastır .

 

''